Bye bye Hong Kong

11 september 2013 - Hong Kong Island, China

Bye bye Hong Kong.
Alweer voorbij, vandaag 9/11 vliegen we verder naar Cairns. Oh oh: 9/11!!! Dat is een uitdaging. Ik hoop dat paps en mams dit morgen pas lezen;-(
Maar wees gerust, het geluk is met ons want we hebben zonder ongelukken ook twee nachten op de 13e etage geslapen. (ze kennen hier de film "de lift" van Paul Verhoeven niet.....)
Nog even wat vertellen over de laatste dag in Hong Kong.

Gisteravond zijn we naar de tempelwijk gegaan om te winkelen en te eten. Het is hier
's avonds een enorme drukte op straat. De grootste hobby van de Chinezen  is wel winkelen en dat doen ze dan ook met drommen tegelijk. Gelukkig raken we elkaar niet kwijt in de mensenmassa, want we zijn allebei minstens een kop groter dan de gemiddelde Chinees.
Gegeten in een heel simpel en goedkoop restaurantje, compleet met plastic krukjes om op te zitten en TL verlichting. Er wordt veel krab en andere schaaldieren gegeten. De afval hiervan wordt zo op tafel achter gelaten. Wat een bende! Het blijven Chinezen......

Op straat is het netjes en schoon, roken op straat mag bijna nergens. Op afval of een peuk laten liggen staat omgerekend  een boete tussen de 50 en 500 euro. Dus dat laat je wel uit je hoofd.
We zitten nog een tijd op de boulevard bij de Victoria Harbour naar de schitterend verlichte skyline van Hong Kong Island te kijken. Prachtig al die verlichte gebouwen (Philips, Samsung, Panasonic, etc. etc.) aan de overkant.
Het is ontzettend warm en binnen een half uurtje buiten zijn loopt het zweet in straaltjes naar beneden. Gelukkig zijn in alle winkels en restaurant airco's. Die hebben ze dan weer zo laag staan dat je bijna een trui aan kunt.

Vandaag hebben we  de Wong Tai Sin Temple bezocht (Ja, ons Chinees gaat met sprongen vooruit). Dit is een uitgestrekt tempelcomplex en geeft een prachtige indruk van de belangrijke rol die het oude, traditionele geloof nog speelt in het hypermoderne Hong Kong.
De godheid Wong Tai Sin staat bekend om zijn goede raadgevingen en voorspellingen. De Chinezen komen hier bijvoorbeeld advies vragen voor ze een weddenschap af sluiten op een paard in de paardenrennen. Op dit complex zijn hiervoor gediplomeerde waarzeggers aanwezig.
Als we het tempelcomplex naderen slaat de wierook lucht je tegemoet, want zonder geld, wierook of kaarsen kun je de goede raad van de god wel vergeten.
Het is hier mistig van de brandende wierook, de geur is bedwelmend. Dan toch maar liever de lucht van de barbecue van de buren (grapje Tjerk).

Straks stappen we weer in het vliegtuig, het is nog ongeveer 8 uurtjes vliegen voordat we in Cairns zijn. Hier gaat ons Australië avontuur beginnen. Hong Kong was erg mooi om mee te maken maar we hebben nu wel heel veel zin om naar Australië te gaan.
Tot ziens, ons volgende blog zal vanuit Australië zijn.
Groetjes, Arie en Linda

1. Tjerk van dijk:
    11 september 2013
    'k zal de volgende keer bij het bbq-en de wierook aansteken ;-)

leuk om jullie zo te volgen. en veel plezier nu jullie er bijna zijn (na jaren van plannen maken)! h gr., ook van Jannet!
  2. Helen:
    12 september 2013
    He Arie,

Ik lees dat je na de vakantie van het roken af bent?!
    Je bent wel een ongekend talent als schrijver!
    Mooie foto's en de verhalen zijn erg leuk om te lezen en te volgen.
    Veel plezier in Australië samen met Linda.
    Jij zult ons morgenavond wel niet missen?

Gr,
    Helen