Epiloog

25 oktober 2013 - Hong Kong Int Airport, China

Epiloog
25 oktober 2013 and going home!

Na zeven weken van huis te zijn geweest zijn we nu op terugreis. Zeven weken lang rondgezworven op het immense continent Australië.
We hebben ontzettend veel gezien, veel indrukken opgedaan en onze grenzen verlegd.

Hong Kong was druk en warm, een wereldstad van formaat. Een typische Aziatische stad met een mengeling van oosterse en westerse culturen. De Harbour en de Victoria Peak waren prachtig.
Daarna gingen we naar onze droombestemming, Australië. We beginnen onze reis in Cairns in Queensland. Wat we hier vooral erg mooi vinden zijn de regenwouden en de vele vogels die we hier zien.
De reis Darwin naar Alice Springs met de camper was bijzonder. Vooral om door dit lege en indrukwekkend uitgestrekte Never Never Land van Australië te rijden. Uren en uren achter elkaar reden we in de woestijn. Wat we hier het mooiste vonden waren de Wetlands in het Kakadu park en de Katherine Gorge.

De echte outback experience hebben we in the Red Centre opgedaan, met niets dan hoogtepunten als Uluru, the Olga's en Kings Canyon. Geweldig om rond een kampvuur en onder een fantastische sterrenpracht te genieten, te eten en te slapen.

Melbourne en omgeving is een zeer vruchtbaar en groen gebied, een enorme tegenstelling met het droge Noorden.
Hier zagen we prachtige bossen, meren en rivieren.  Het was hier koud(er) en nat, wat wel even tegenviel. De stranden langs de kust richting Sydney zijn bijzonder mooi.
Het was fijn om aan het eind de familie te ontmoeten en  erg jammer dat we door de bosbranden eerder afscheid moesten nemen dan bedoeld. Gelukkig is het brandgevaar voor Glenbrook voor nu even geweken.

Even wat cijfers op een rijtje:
~De temperaturen die we meegemaakt hebben lagen tussen de 5 en 42 graden
~We hebben ongeveer 7500 km gereden Km gereden. Het overgrote deel door Arie die de  camper overal moeiteloos door heen heeft geloodst (morning ritual: first look right, then look left)
~Ruim 1300 foto's gemaakt
~23 Nachten in de camper geslapen,
~in 17 verschillende bedden geslapen
~in 4 staten van Australië geweest

Wat vonden we opvallend:
~het kamperen ging ons -luxe vogels- best goed af. We vonden het erg leuk, alleen wil ik de volgende keer een camper met afwasmachine;-)
~de mensen zijn ontzettend vriendelijk en begroeten je alsof je ze al jaren kent.
~Kinderen goed opgevoed en beleefd
~Ze rijden hier met fietsen op de snelweg.....!
~De postbode is verkleed als ambulance chauffeur?
~de prijzen, alles is hier behoorlijk duur.
~de enorme porties in de supermarkten.
~ heel veel dikke mensen, we hoorden dat bijna de helft van de bevolking overgewicht
   heeft of obesitas.

Natuurlijk ging er ook wel eens wat mis, bijvoorbeeld onze kleine rugzak was  in Hong Kong al overleden en we moesten een nieuwe aanschaffen.
De eerste camper mankeerde van alles aan; airco en waterpomp deden het niet en er was een raam kapot. Gelukkig werd ons in Jabiru keurig een nieuwe camper gebracht. Prima service.
Van de derde camper ging de radio stuk en bleef onze cd achter in Australië.
Verder ging er nog een schoen kapot en verloren we een lensdop van de fotocamera.

Allemaal geen vreselijke dingen, we zij niet ziek geweest en hebben onze EHBO kit en onze reisapotheek niet hoeven aan te spreken.

En natuurlijk niet te vergeten de bosbranden die, met name voor de mensen die hun huis zijn  kwijt geraakt, verschrikkelijk zijn.

Aan alles komt een eind. Vol indrukken zijn we nu onderweg naar huis na een ongelooflijke mooie reis en plaatsen we deze blog op de luchthaven in Hong Kong. We hebben het schrijven van de blog ontzettend leuk gevonden. Voor ons zelf een prachtige herinnering en voor alle familie en vrienden leuk om op de hoogte te blijven.
We hopen iedereen weer snel te ontmoeten.

Ps: het is koud in Nederland, wil iemand mijn elektrische deken klaar leggen;-))

The End
..........................

1. Stephani:
    Hoi Linda,

Wat is het snel gegaan zeg! Ben zo benieuwd hoe het voor jullie is om weer terug te komen in het kleine, koude en drukbevolkte Nederland. Maar eerst nog een flinke vlucht en dan nagenieten van een wereldse belevenis. Welkom terug!

Groetjes Stephani
  2. Gradie:
    25 oktober 2013
    Goede terugreis en alvast welkom thuis!!
  3. Jeannette:
    25 oktober 2013
    Als je alles zo op een rijtje zet is het gewoon niet te geloven wat jullie allemaal hebben meegemaakt in die weken!
    Welkom thuis, alvast! En een fijne en veilige reis terug!

Groetjes van Jeannette
  4. Petra Veltmaat:
    @rie en Linda,

Wat een prachtige reis en wat een geweldige schrijvers zijn jullie!
    Het was erg leuk om jullie op deze manier te volgen. Ik wilde jullie niet herinneren aan het werk, door tussendoor te reageren, maar nu jullie op weg zijn naar huis, is het ook weer tijd om je voor te bereiden op de dagelijkse sleur van het werk, dus nu kan het wel.

Nu lekker nagenieten van deze fantastische reis en tot gauw ziens op het werk ;-)

groetjes,
    -petra-
  5. Ankie:
    Welcome Back!
    Bedankt voor de mooie beschrijvingen. Het was heerlijk om af en toe mee te genieten van ons mooie Oz!
    Groeten van Johan en Ankie
  6. Tjerk van dijk:
    25 oktober 2013
    en wij vonden het erg leuk om jullie op afstand te volgen via jullie blog. we wensen jullie een behouden terugkeer en hopen dan op nog meer verhalen!
  7. Irna:
    26 oktober 2013
    Wat was het leuk en bijzonder om jullie te volgen!!!
    Welkom terug in Nederland!
    Elektrische deken is nog niet nodig! Paraplu na vandaag wel!!

Tot gauw!
    Irna
  8. Jessica:
    2 november 2013
    Hallo Linda en Arie,

Wat een geweldige ervaring zeg, zoveel gezien en beleefd, prachtig!
    Leuk beschreven in de blogs zo konden wij ook nog wat meegenieten. Inmiddels zijn jullie al weer eventjes terug, hopelijk weer helemaal gewend en lekker aan nagenieten van de mooie belevenis.
    Fijn weekend in ieder geval en Linda je wilt er vast niet aan denken maar tot volgende week :-)

Groeten,
    Jessica