The Blue Mountains

21 oktober 2013 - Blue Mountains, Australië

The Blue Mountains

Het weerzien met de hele familie was ontzettend fijn, leuk om elkaar weer terug te zien na ca 35 jaar of te leren kennen. Een gezellige avond gehad waar we met elkaar hebben gegeten. Arthur, Ros, James en Mitchell: thanks again for your hospitality

Zondagochtend gaan we met uncle Gerrit naar de kerk waar we als familie van Gerrit hartelijk onthaald worden. Gerrit groeit van trots. Na de kerkdienst worden we uitgenodigd voor de "morning tea". Echt op z'n engels: vergezeld met allerlei lekkere zoete en hartige hapjes. Heerlijk!
De bosbranden zijn hier wel het gesprek van de dag ook tijdens de kerkdienst wordt er gebeden voor de mensen die al hun bezittingen zijn kwijtgeraakt met uitzondering van de kleren die ze aanhadden en de auto waarmee ze waren gevlucht. Dit is in een dorp iets verderop. Zelfs de krant heeft een extra bushfire edition
De branden zijn heftiger dan jaren geweest is, er is inmiddels meer dan 106.000 hectare bos in vlammen op gegaan. In Glenbrook (waar we nu zijn) is de rook te zien en te ruiken.

Na rijp beraad en het inwinnen van informatie besluiten we toch een dag naar The Blue Mountains te gaan en daar te kamperen. We zijn op veilige afstand van de branden.
The Blue Mountains wordt zo genoemd omdat er door de eucalyptus bomen een blauwe waas over het woud hangt.
De volgende ochtend is er een stralend blauwe lucht en geen rook te zien, omdat de wind nu even uit het zuiden komt. Het beloofd vandaag 32 graden te worden.
Onze plannen om te gaan wandelen in de bossen gaan niet door, dit is op dit moment niet toegestaan vanwege de branden. Wel kunnen we een paar mooie uitzichtpunten bezoeken waar we de uitgestrekte bossen kunnen zien en zicht hebben op o.a. de rotsformatie The Three Sisters. In het hele gebied worden we doof van het lawaai dat de cicaden produceren.  Deze beesten maken zo'n herrie dat het tegen je pijngrens aan zit. We waren elke keer blij ons in de relatieve stilte van de camper terug te kunnen trekken.
In het bergdorpje Blackheath bezoeken we een prachtige rododendron en azalea tuin. We maken mooie foto's van de kleurenpracht.

Verder vermaken we ons een groot deel van de dag in het Scenic world park waar we met een kabelbaantje 500 meter van een rots naar beneden gaan. Hier maken we een kleine wandeling. De grote wandelingen zijn afgesloten. Een ander kabelbaantje gaat nog over een kloof van 270 m diep. ( Je moet hier geen hoogtevrees hebben....)Prachtige uitzichten.

We eindigen deze dag op een terrasje in het leuke bergdorpje Katoomba waarna we weer teruggingen naar Glenbrook.
Morgen (dinsdag) gaan we de camper inleveren en de rest van de week gaan we nog Sydney bekijken en voor zover mogelijk famille ontmoeten.

1. Gradie:
    21 oktober 2013
    Linda en Arie geniet nog maar enorm van de komende dagen.
  2. Irna hoiting:
    21 oktober 2013
    hmmm morning tea, klinkt goed!!
    Veel plezier in Sydney!! groet, irna
  3. Willeke:
    22 oktober 2013
    Wat een prachtige foto's weer , die cursus fotografie heeft wel zijn vruchten afgeworpen . Enjoy de laatste dagen en een goede vlucht naar huis .
    En vergeet niet de groetjes van ons te doen.