Hong Kong

10 september 2013 - Hong Kong Island, China

Hong Kong
(For the english speaking people, there is a translate butten on the sidebar)

Hong Kong in drie woorden: hoog, heet en hysterisch. Hoog vanwege de skyline van wolkenkrabbers, toren na toren na toren. Honderden, misschien wel duizenden. Heet vanwege de temperatuur en hysterisch vanwege de mensenmassa's en de schreeuwende neon reclames.
Maar laat ik bij het begin van deze reis beginnen.

De reis met Cathay Pacific verliep vlotjes. De vlucht van elf uur was dankzij een oxazepammetje en een stel oordoppen snel voorbij. Niet eens de tijd gehad om mijn nieuwe boek van Khaled Hosseini uit te lezen. Overigens een prachtig boek.

Na aankomst in het hotel eerst een poging gedaan om een gedeelte van de jetlag weg te werken....bijslapen dus!
' s middags in  Kowloon door de wijk Sim Sha Tsui heen gewandeld, een uitgaanswijk waar heel veel winkels zijn. En een wijk van uitersten; in het ene stuk dure winkels als Prada, Louis Vuitton en Rolex en in een ander gedeelte van de wijk spotgoedkope namaakkleding.
Over de Avenue of Stars geslenterd bij de Victoria Harbour, waar BH'ers (bekende Hong Kongers)hun handafdruk in het beton hebben gezet.
Tja en wat doe je als je benen na een lange tijd slenteren niet meer zo goed willen  en met een jetlag in je lijf? Juist, op een terrasje zitten en mensen kijken.
Mensen willen hier gezien worden, jongens lopen rond met quasi nonchalante kapsels waar ze minstens een uur voor voor de spiegel hebben gestaan. Jonge vrouwen hebben een voorliefde voor de 'Hello Kitty' look. Wat opvalt is wel dat je hier nauwelijks te dikke mensen ziet.
Het is hier verschrikkelijk warm, weet het niet precies hoeveel, maar wel 30 graden of hoger. Samen met de smog maakt het dat je al snel klotsende oksels hebt.

Lekker gegeten, noodles met wontons en fried vermicelli met seefood. Lekker bordje eten voor nog geen 12 euro, inclusief drinken. Wonton betekend hemels wolkje en slaat op de lekkere deegpakketjes met vis of vlees die in de noodles drijven.

De volgende dag fris weer op na lekker geslapen te hebben. We hebben een prima  hotelkamer met een lekker bed en heel apart; een glazen badkamer. Vandaag maken we een tocht naar Hong Kong Island. Hier bezoeken we de Victoria Peak, een hoge berg die vroeger een luxe toevluchtsoord was voor de Britten. Het valt op dat het hier erg groen is.
De tocht met de Peak Tram naar boven is een belevenis op zich, dit vind ook mijn evenwichtsorgaan;-). Deze kabelbaan stamt nog uit de koloniale tijd en is een mooi tochtje naar boven. Boven hebben we een schitterend uitzicht op Hong Kong.
Aan de zuidkant van de Peak gaan we met de bus weer naar beneden en rijden we naar Aberdeen, een vissersplaatsje aan de kust. Wie denkt hierheen traditioneel vissersplaatsje aan te treffen komt bedrogen uit. Ook hier staan de wolkenkrabbers tot aan het water.

We maken een tochtje door de haven, hier ook weer een groot verschil tussen de giga super de luxe schepen en de bonte verzameling oude houten vissersschepen waar ook nog op gewoond word. Prachtig om te zien.

1. Ankie:
    Hallo Arie en Linda,

Wat leuk om nu al van jullie te horen! Op twee van de foto's is de smog goed te zien!
    Jullie zullen de frisse lucht van Australië straks te meer waarderen.
    Erg benieuwd naar het volgende hoofdstuk...
    Groeten!
  2. Irna hoiting:
    hoi linda en arie,
    wat een belevis Hongkong. Ik vond het vliegveld al een mega belevenis, en door het raam naar buiten kijken.
    Veel plezier en tot het volgende verhaal.
    groet, Irna
  3. Jeannette:
    Hoi Linda en Arie,

Leuk hoor, zo'n reisverslag!
    Heel veel plezier en geniet van deze bijzondere reis! En fijn dat wij op deze manier een beetje kunnen meegenieten.
  4. Karen:
    10 september 2013
    Hé komt die kangeroo jullie halen ??? btje ongeduldig,
    terwijl jullie genieten van HK.
    Leuk geschreven.
  5. Willeke:
    10 september 2013
    nou jullie vermaken je prima , leuk verhaal .
  6. Gradie:
    12 september 2013
    Hoi, leuk hoor al die belevenissen en er komt nog heel veel. Linda je bent een geweldige blogschrijfster. Erg leuk om te lezen :-)

Tot in Australië