Provincial Parks Wells Gray

19 juli 2018 - Wells Gray Provincial Park, Canada

Vandaag gaat de tocht naar Clearwater wat de gateway is van het Provincial Park Wells Gray. Onderweg daarheen wilden we langs Sun Peaks en volgden een weg zoals op onze kaart stond........ dachten we. Het was een gravel road (een soort puin weg) totdat we begonnen te twijfelen en een tegenligger de weg vroegen. Bleek dat de weg die we volgden helemaal niet op kaart stond🤔 en besloten toch maar het asfalt terug naar Kamloops te volgen en een afslag verder richting Sun Peaks te rijden. Dit was kronkelig, maar wel mooi. S.P. is eigenlijk een wintersportplaats waar ook in de zomer wel wat te doen is.

Na rondgekeken te hebben eerst maar even om advies gevraagd over de te volgen weg. Dit opgevolgd met als resultaat: 30 km gravel road die redelijk goed te doen was. Het laatste stuk naar Clearwater was een prima weg door een hele brede vallei langs de Tompson River. Aangekomen in Clearwater eerst voor 2 dagen inkopen gedaan, want we gingen 2 dagen op een camp-site met ‘no service’ staan. Dit houdt in: geen stroom, water of sanitair m.u.v. een houten huisje met een toiletpot op een beerput. Ik kan verklappen dat dit niet fijn ruikt. En wat je vooral niet moet doen is in het gat kijken (Maar dit is net zoiets als niet mogen denken aan een roze olifant). Back to nature!!
Een camp-site gevonden waar we een prachtige plek vonden voor de overnachting. We hadden nog geen hout gekocht voor de stookplaats om dat we tot nu toe op plekken zijn geweest waar niet mocht worden gestookt in verband met droogte.Voor het eten koken eerst naar een waterval gelopen op 15 minuten lopen van de camp-site. Prachtig. Daarna gegeten, wat gedronken en weggedommeld op het geluid van de waterval. De muggen zijn in grote getale aanwezig. Na al een ontelbaar aantal beten te hebben opgelopen omhullen we ons in een grote wolk van Deet. De volgende ochtend waren we om 7.00 uur al weer wakker na heerlijk geslapen te hebben. Als we ‘s  ochtends de camper uitstappen is het weer een heldere en zonnige dag en ruik je de bossen.   Linda vond dat ik (Arie) wel gebakken ei met spek verdiend had en ging aan het kokkerellen. Heerlijk 😋.

Deze (woens)dag gingen we gebruiken voor het bekijken van watervallen en uitzichtpunten. We wilden eerst een korte trail lopen maar na een paar honderd meter rechtsomkeert gemaakt. Het was niet te doen met al die muggen in het bos. We liepen te wapperen met onze armen om ze van ons lijf te houden ondanks een wolk van deet en hadden geen tijd om om ons heen te kijken. Vanaf een uitzichtpunt met toren een mooi overzicht van de omgeving, inclusief Pyramid Mountain waar onze camping naast ligt. Als volgende lag de Helmcken waterval op onze route. Een flinke waterval die 4 keer hoger is dan de Niagara watervallen, alleen niet zo breed. Hier hebben we een hele tijd bij staan kijken en ook een stuk langs het ravijn gelopen waar de rivier z’n weg door vervolgd. Dit was echt genieten van een woest stuk natuur. Ook was nog steeds de schade goed te zien van de orkaan die in 1996 over dit gebied is getrokken. Het werd nu tijd om het grootste stuk af te leggen naar Clearwater Lake. Dit ligt in de noordelijke helft van het park. Om daar te komen was er maar 1weg..... weer een gravelroad van 22 km lang. Je mocht er 60 km per uur rijden, maar voor de camper en inventaris klonk het beter om niet veel harder te rijden dan 30 en soms stapvoets, laverend om de kuilen en gaten heen. Alleen die idiote Canadezen reden hier ruim 60. Halverwege een klein eindje gewandeld naar restanten van een boerderijtje van een kolonist uit de jaren 30/40. Een prachtige rustige omgeving waar de natuur de bouwsels inmiddels overwoekerde. Iets verderop op een schaduwrijke picknick plaats langs de Clearwater River rustig zitten lunchen om daarna het laatste stukje af te leggen. Vandaag heeft de thermometer amper de 30 graden aangetikt terwijl het de laatste 2 dagen 35 to 37 graden was. Bij een camping aan het meer een prachtig uitzicht hier op. Het water was echter wel freezing❄️❄️. Dus toch maar niet gezwommen maar met een colaatje zitten genieten van het uitzicht. Hier nog even de vuilwatertanks geleegd en de drinkwatertank weer gevuld. Ook konden we hier een krat hout kopen om te stoken.

Op het moment dat we dit allemaal schrijven zitten we lekker bij het kampvuur met een glaasje rode wijn en een wolk deet om de muggen een klein beetje op afstand te houden. Ook hebben we, op een kort moment gisteren bij de tourist office na, geen telefoon of internet ter beschikking en konden we nu de achterstand van de blog wegwerken. Is wel heerlijk rustig zonder al die plingels. Morgen (donderdag 19 juli) trekken we weer verder naar de Mount Robson, de eerste bestemming in de Rocky Mountains!

1. Helen:
    19 juli 2018
    Toch nog gravel Arie 😝 en de gebruikelijke muggen! Jullie vermaken je verder wel zo te lezen, geniet ervan!
  2. Willem wassink:
    19 juli 2018
    Wij waren hier, (Clearwater) van zaterdag t/m maandag jl. Geen mosquito's en heerlijk gewandeld door dit mooie park en van rapids naar watervallen. Hadden een goede "tracker guide" die vroeger veel op pad was met gasten en op horseback. Wat nu een camper is was het vroeger met paard en alles meezeulen voor 3-4 weken. Don en Katie kende de omgeving op hun duimpje. Dinsdag ochten vertokke wij vanuit Kamloops naar VCR voor onze thuis reis naar de "Peg" we zijn elkaar keurig misgelopen.
  3. Tjerk:
    20 juli 2018
    Ondanks de muggen dus toch genieten! Leuk om her mee te maken (zonder 😉).
  4. Willeke:
    20 juli 2018
    Fijn dat jullie zo genieten , en op die pit latrines ga niet even lekker zitten 😨
    En Willem wij werden daar ook gek van die muggen , weet niet welke after shave jij gebruikt .
    Have fun in the Rocky mountains
  5. Willem wassink:
    22 juli 2018
    hoi Willeke.... laatste opmerking van jou. Geen aftershave of iets wat daar op lijkt gebruiken! dat is de truc!!!!