Yoho Park

26 juli 2018 - Yoho, Canada

Over het laatste stukje van de Icefield Parkway de volgende ochtend doorgereden naar Lake Louise. Zelfs dit laatste stukje van deze weg bleven de uitzichten op de al dan niet besneeuwde bergkolossen ons boeien. Elke keer als je denkt: mooier kan het niet worden, dan is er bij de volgende bocht toch nog weer een mooiere bergtop of gletsjer te zien!

Bij Lake Louise aangekomen werden we door verkeersregelaars in file naar boven geleid om vervolgens via een volle parkeerplaats in dezelfde file weer naar beneden te rijden. Ontzettend druk dus. We werden met borden geleid naar een enorme parkeerplaats die 5 km verderop langs de grote weg naar Banff lag. Gelukkig hebben we de vorige dag Peyto Lake kunnen bewonderen en hebben we verschillende prachtige meren gezien, dus we waren het er samen over eens dat we dit dus echt niet gingen doen: HIER DOEN WIJ NIET AAN MEE!!!
Daarom zijn we gelijk doorgereden naar Banff om daar, na een paar nachten op een boscamping  te hebben gestaan, weer de voedsel- en brandstofvoorraad aan te vullen. Banff is een leuke plaats om even doorheen te lopen. Heel gezellig, volop terrasjes, barretjes en restaurantjes en ook nu troffen we heerlijk weer. Ook het oude stationsgebouw, waar o.a. een Visitor Centre in zit, is van binnen ook leuk om te zien en we hadden zowaar weer even WiFi. In eerste instantie wilden we nu doorrijden naar Kootenay NP maar gezien de slechte weersverwachting voor dat gebied besloten dit letterlijk en figuurlijk links te laten liggen. Dwars door een donderbui rond Lake Louise, waar we weer langs moesten (je zal maar bij het meer staan in een onweersbui terwijl je auto 5 km verderop staat⛈⛈😂 gniffel, gniffel) zijn we via Fields voor een nachtje op een full hooked camping gaan staan in Golden. Hier kunnen we al onze vuilwater tanks lozen en schoon water weer terug aan boord nemen. Ook hebben we hier stroom zodat alle apparaten weer opgeladen kunnen worden. Op deze camping weer veel grote campers en dicht op elkaar. En dan blijken we ook nog dicht bij een rangeerterrein van de treinen te staan. Enfin: wel wat te bekijken. Er gaan hier goederentreinen langs. Heeeeele lange, we tellen een trein met 5 locomotieven en 177 wagons. Hier ook veel schattige ground squirrels te zien.
Na heerlijk geslapen te hebben en een gratis (uiteraard grote) beker koffie bij de receptie zijn we weer een 20 minuten teruggereden naar Yoho NP. Hier zitten we een stuk lager in de bergen en zien dan ook weer meer bos en minder gletsjers en sneeuw. Hier doen we een wandeling naar de Sunwapta falls. Een mooie trail van 5 km. De temperatuur is heerlijk, rond 24 graden. Omdat we op tijd op de volgende camping moeten zijn gaan we rond lunchtijd al een plekje reserveren. Alweer een boscamping, prachtig midden in de natuur. Hier lunchen we lekker met een stevige omelet. De middag gebruiken we om de Natural Bridge te bekijken, een prachtige rotspartij in de Yoho River en het prachtige blauw groene Emerald Lake. Ook hier doen we weer een wandeling met prachtige uitzichten op het meer. We overnachten op de camping genaamd Hoodoo.
 Vandaag, woensdag 25 juli, gaat de reis verder naar het Glacier Park. Zo’n 100 km verder. Ook hier vinden we weer een hele mooi boscamping (Loop Brook). Hier maken we een wandeling langs een oude spoorlijn uit 1885. Onderweg zien we de stenen pilaren, restanten van de spoorbruggen, en weer vele mooie bloemen zoals we eigenlijk al de hele reis zien.  Arie blijkt toch wel wat opgestoken te hebben van zijn cursus ecologie want hij weet bijna van alle bloemen en planten de naam!🤔 We besluiten de rest van de middag bij onze camper door te brengen en lekker in het zonnetje te gaan zitten met een boek om wat uit te rusten. We zijn tenslotte ook geen 20 meer😏! ‘s Avonds als de zon weg is wordt het snel kouder.  We maken een lekker warm kampvuurtje en zitten nog lang na te genieten met en glaasje wijn. Morgen rijden we de bergen uit en gaan we weer naar 30 graden.