The Icefield Parkway

24 juli 2018 - Lake Louise, Canada

Vol goede moed voor wat betreft het weer gingen we weer op pad. We wilden grote slagen maken qua afstand, maar met al die mooie uitzichten konden we het toch niet laten regelmatig te stoppen voor de beruchte Kodak- momenten! Overal prachtige en indrukwekkende bergformaties met even zo mooie gletsjers en smaragdgroene meren.

De eerste grote stop was bij de immense Athabasca Glacier, een van de gletsjers van de Columbia Icefields. Hier zijn we naar toe geklauterd en hebben we meerdere mooie plaatjes geschoten en staan genieten. Als je dacht dat je hiermee alles gezien hebt kom je bedrogen uit: vele gletsjers op andere bergen verder richting Lapke Louise lokten oooh’s en aaaah’s uit terwijl we er langs reden. Het is echt onwaarschijnlijk mooi. Alle superlatieven schieten hier te kort. Na een korte lunchpauze bij Saskatchewan River Crossing en een bergpas stopten we bij het Peyto Lake welke bekend staat om z’n blauw- groene kleur die het krijgt van de mineralen die afslijten bij het opschuiven en smelten van de gletsjers. Afgezien van een buslading Aziaten met selfiesticks was het niet al te druk en konden we van dit spektakel genieten. Er wordt gezegd dat dit meer eigenlijk net zo mooi is als Lake Louise. Aangezien de zon vandaag volop scheen konden we ook hier weer prachtig plaatjes van schieten, net als van een meer iets verderop langs de weg.

Rond 15.00 uur kwamen we bij de camping die we op het oog hadden en konden we een prachtige plek claimen langs een Creek. Dit riviertje had dezelfde naam als de camping: Mosquito Creek. Dat beloofd wat voor de schemering!!! Omdat we nog wat tijd over hadden voor de avond hebben we de (stoute) wandelschoenen aangetrokken om een deel van een trail te lopen. Deze loopt langs dezelfde rivier als waar wij aan zitten met de camper. Na een klein halfuurtje genietend van de omgeving te hebben gelopen stonden we beiden tegelijkertijd stokstijf stil. De reden was een Wapiti, in Canada ook ‘Elk’ genoemd, welke een kleine 30 meter voor ons uit de bosrand kwam lopen! Een Wapiti is een hert-soort welke qua grootte valt tussen een edelhert en een eland. De Wapiti stond als een voorbeeldig model ons heel stil aan te kijken en liep zelfs even onze kant op voordat hij aan de andere kant van het bospaadje weer tussen de bomen verdween. We keken elkaar aan en beseften amper wat voor moois ons was overkomen. We waren giga onder de indruk en konden maar op 1woord komen: WAUW!

1. Martha:
    25 juli 2018
    Both of us grateful that you have captured and witnesses the beauty of this mighty diverse beautiful country of ours.
  2. Ankie:
    25 juli 2018
    Prachtig inderdaad. Komen jullie ook nog in Jasper? Daar liepen de Elk's over de camping toen wij daar 17 jaar geleden waren. Wat is de natuur toch mooi, hé? Hebben jullie al van die lollige chip munks gespot?
  3. Tjerk:
    Inderdaad wow!
  4. Karen:
    25 juli 2018
    Kan me indenken dat jullie onder de indruk waren van de gletser wat een mooi plaatje. Hoe ging het met de musquitos