The wayoutback safari.

7 oktober 2013 - Alice Springs, Australië

The wayoutback safari.

Half verwilderd komen we na een driedaagse safari tocht weer terug uit de woestijn. Vanuit Alice Springs hebben we een tocht gemaakt met een 4wd door de woestijn om de beroemdste rots van Australië: Ayers Rock te bekijken.

Alice Springs (kortweg Alice genoemd) is een leuk en charmant woestijnstadje waar we de camper inleveren en inchecken voor een nachtje in een hotel.
In Alice bezoeken we de bekendste en grootste (in hectares) school van Australië. Namelijk: The school of the air. Hier krijgen kinderen in het binnenland die te ver van school af wonen les via internet, vroeger via de radio. Hier zien we de studio en zien we hoe het er in de les aan toe gaat. Erg leuk om te zien. Verder bezoeken we nog museum van The Flying Doctors.

Vrijdagochtend om zes werden we opgehaald door een 4wd truck/ bus waarmee we door de rode stoffige outback gaan rijden om Ayers Rock te gaan bekijken. In aboriginal taal: Uluru. Deze  rots is het symbool van de unieke natuur van dit land. Deze enorme monoliet heeft een omtrek van 9.5 km en is 348 meter hoog. Men denkt dat Uluru 600 miljoen jaar oud is. Nog een 'weetje': van deze rots zit nog eens 6 km onder de grond.
We komen hier 's middags aan en maken een mooie wandeling rond Uluru. Daarbij werden de verhalen uit de overleveringen van de aboriginals verteld.
Hier zijn veel vliegen; van die kleine die overal in kruipen en dan bedoel ik, in je ogen, oren, neus en mond...
Gelukkig hebben we vliegennetjes bij ons die we om onze hoed spannen.

Bij Sunset staan we  met een glaasje champagne in de hand de kleuren van de rots te bewonderen die telkens veranderd in de ondergaande zon. Helaas stonden we niet alleen want er stonden nog een paar honderd mensen te kijken.....hoezo toeristisch?! Maar wel een onvergetelijke ervaring.
We overnachten op een Bush camping in een swag bij het kampvuur onder de sterrenhemel. Een swag is een soort cocon met een matrasje waar je met een slaapzak in gaat liggen. We slapen prima en worden niet gestoord door slangen of andere enge beesten. Wel is het koud, tegen de ochtend is de temperatuur gezakt naar 11 graden. De sterrenhemel is fabuleus.

De volgende dag staan we om 4.00 uur (!!!!!!) op om de Sunrise bij Ayers rock de gaan bekijken.  Daarna gaan we wandelen bij de Kata Tjuta (Olga's). Deze bestaan uit 36 koepelvormige rotsen. Hier maken we een wandeling van 5 km. Dit lijkt een kort wandelingetje maar bij 28 graden en veel klauteren en klimmen en bovendien de vliegen, doen we hoer toch wel 2 1/2 uur over. 's Middags rijden we in een paar uur door naar de Kings Canyon.
Moe en voldaan slaan we met onze groep weer een kamp op. Er wordt een lekker potje gekookt op een kampvuur.
De volgende dag weer om 4.00 uur op. Deze keer om een wandeling van 7.5 km door de Kings Canyon te maken. We beginnen om 6.00 te lopen, voorzien van ruim twee liter water per persoon, we leken wel kamelen! Het wordt vandaag weer 37 graden.
Het wordt een hele mooie wandeling over de rotsen met mooie uitzichtpunten die  bloemrijke namen hebben als: The Lost City en The Garden of Eden, waar we getrakteerd werden op een appel!!
De rit terug naar Alice gaat voor een groot deel over een zandweg,100km. Hier stuift onze chauffeur met de truck met een vaartje van 100km per uur overheen.

Deze drie dagen in de woestijn waren heel bijzonder. De wandelingen waren zeer indrukwekkend. Uluru is nog veel mooier dan al de foto's laten zien.
Tegen 16.00 zijn we vuil,  bezweet, stinkend, met schrammen en insectenbeten, moe en voldaan weer terug in Alice Springs  Als we de eerste gebouwen van de stad weer zien verwoord 1 van de kinderen hetgeen wij allemaal dachten: 'at last,civilisation'!
Heerlijk weer een schone badkamer zonder beestjes. Flink moeten boenen om al het vuil van ons af te spoelen.

1. Irna:
    7 oktober 2013
    Woh! Wat een mooie plaatjes!! Die beestjes krijg ik hier op grote afstand jeuk van!!!
    Veel plezier!
    Irna
  2. Ankie:
    G'day Linda en Arie,
    Het 'Rode Hart' moet je eigenlijk gezien hebben als je in Australië bent. Wij vonden het ook een kick om 's morgens en 's avonds aanwezig te zijn bij de Sunrise en Sunset. Wij waren er in juli en hadden geen vliegen! En wij vonden het eigenlijk jammer om terug te zijn in civilization! Maar wij sliepen in de camper en niet in de slaapzak onder de sterren... Waren jullie met een internationaal gezelschap? En hoe smaakte de 'bushtucker'?
    Nu weer comfortabel in een campertje verder. Safe journey!
  3. Willeke:
    7 oktober 2013
    Wat een belevenis en de foto's zijn allemachtig prachtig .
  4. Karen:
    8 oktober 2013
    indrukwekkend zo'n rots, begrijpelijk dat foto's dat niet weer kunnen geven,hoezo koud 11 graden, wij doen het met 5 graden.
    Nog foto's van hoed met netje ?
    kus
  5. Carlo:
    Hallo (Crocodile) Dundee (en Sue),

Erg leuke verhalen en foto's. We zijn erg jaloers. Geniet ervan.

Groet Carlo
  6. Corrie van den Berg:
    8 oktober 2013
    tjonge, een beetje jaloers op al jullie ervaringen! Lijkt me geweldig, geniet er maar van. (dat doe ik hier ook....!)
  7. Priscilla:
    9 oktober 2013
    Hallo Linda en Arie,

Wauh wat een mooie verhalen en foto's. Super!
    Ik heb nog niet alles kunnen lezen, maar voldoende om te weten om een beetje een indruk te krijgen.
    Natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaardag en inderdaad een mooi cadeau.
    Als je terug bent snel wat afspreken om de vakantie verhalen te delen met elkaar. Ik heb nl geen blog van mijn vakantie, wel foto's natuurlijk.... ;)

Geniet er van en tot snel

Groet, Priscilla