Melbourne, klimaatverandering of gewoon dichter bij de zuidpool

11 oktober 2013 - Port Campbell, Australië

Melbourne, klimaatverandering of gewoon dichter bij de Zuidpool.

South Australië, om preciezer te zijn Victoria, is na het noorden en midden een totaal verschillend deel van Australië. Niet alleen zijn de temperaturen een stuk lager rond Melbourne (de eerste nacht droomden we over ijsberen), maar ook is alles veel groener. De  afgelopen twee weken was ons kleurenspectrum dan ook teruggebracht naar 3 soorten: rood (de aarde), a shade of green (struikjes en boompjes die trachten te overleven) en blauw (de altijd wolkeloze luchten).

Na op 8 oktober in Melbourne een nieuwe camper te hebben opgepikt hebben we even Melbourne er al doorheen rijdend bekeken. Best bijzonder om verspreid door de stad de oude victoriaanse gebouwen ingeklemd te zien staan tussen kolossen van glas en beton. Ook de oude/ antieke trams draaien trouw hun rondje rond het centrum.
Het rondrijden al gauw zat zijn we de stad uitgereden om na slechts 100 km Ballarat binnen te rijden.

Hier werden we aangenaam verrast door een enorme hoeveelheid gebouwen die qua stijl een mix vormen van de victoriaanse stijl en Western stijl.
Als je de auto's, het asfalt en de elektriciteit weg denkt kun je hier zo een Western film opnemen.
Quote Arie: "een stad verliefd op te worden" // Linda: " kan niet!!" // Arie: o.k. ..., "na jou dan!"

Hier is rond 1850 het eerste van heel veel goud gevonden waarmee deze stad met recht een Goudstad kan worden genoemd. Rijkdom straalt nog steeds van de gebouwen en de stad af.
Uiteraard hoort ook een bezoek aan het goudmuseum tot de must have done's. So we did.

Van hieruit zetten we koers naar The Grampians, een natuurgebied noord- west van Melbourne. We doen weer de nodige boodschappen en ontdekken een Nederlandse afdeling in de supermarkt. Tot onze stomme verbazing verkopen ze hier stroopwafels, ontbijtkoek, speculaasjes, roggebrood en......HAGELSLAG!!

Qua landschap lijkt het of we in een ander land terecht zijn gekomen. Alles is hier fris groen. Bomen en struiken staan in bloei met prachtige bloemen.
We rijden door een wijngebied en stoppen even bij een wijnboer. Met de wijngaarden om ons heen wanen we ons in Frankrijk en begroeten de eigenaar bijna met: bonjour.

We overnachten op een druk bezette camping met alleen maar Australiërs. Het was best gezellig na de eenzame campings in de dessert.
Morgen gaan we de Grampians verder in trekken.