Van Katherine church to Katherine Gorge

30 september 2013 - Katherine, Australië

Van Katherine church tot Katherine Gorge

We kijken elke keer met plezier naar jullie reacties. Leuk om te lezen als je zo'n eind van huis bent.

Voor Katherine hebben we vandaag een relaxed programma bedacht. Na een vlotte start (tussen 7 en half acht opstaan is inmiddels heel gewoon geworden) zijn we de dag begonnen met het bijwonen van een service in de Australisch Anglicaanse kerk in Katherine. Heel relaxed allemaal. Voor de kleinsten was in de hoek van de zaal een plek met blokkendozen en ander speelgoed. Ergens halverwege de dienst (voor de zoveelste keer opstaan) iedereen een hand geven met de groet "May de peace of God be with you". Dat alsmaar opstaan was volgens de voorgangster een goede remedie om wakker te blijven bij de inmiddels snel oplopende temperaturen.
Na de dienst, afgesloten met een lekkere bak cafeïne, zijn we naar de Hot Springs, even buiten de plaats, gegaan. Nou ja, 'hot......' Met buitentemperaturen die inmiddels opliepen richting de 40 graden viel dat ook wel mee. Wel een idyllische plek om een tijd in de schaduw door te brengen, wat we dan ook hebben gedaan.
Om toch een paar blogs te kunnen versturen (tegen onze principes in) een Mc Donalds binnengegaan waar na lang volhouden eindelijk een kortstondige wifi connection  het mogelijk maakte de vorige blogs te verzenden en even de mail na te kijken. Waarschijnlijk hadden we niet genoeg besteld, want de verbinding was na deze handelingen al weer verbroken: helaas peanutbutter.

Na een excursie van ca. een half uur in Woolworth, bestaande uit lekker koel rondslenteren in een giga supermarket om voor de dagen tot aan Allice Springs ( kortweg 'Allice') genoemd vertrokken we naar Nitmiluk Gorge (in de volksmond ook Katherine Gorge genoemd) in Nitmiluk NP. Hier hadden we een 'cruise' geboekt die ongeveer 2 uur duurt. Hiermee geven we invulling van een wijze spreuk van Linda dat er met deze temperaturen (nu al 41- 43 graden) geen betere manier is om het land te bekijken dan dit aan je voorbij te laten trekken. ALDUS GESCHIEDE!!
Heel indrukwekkend om de Katherine rivier te bevaren door een brede kloof met aan weerszijde stijl oprijzende rotswanden in de mooiste kleuren va rood tot geel. Ook het peilverschil tussen het huidige peil, aan het einde van het droge seizoen, en het waterpeil in de wet season is enorm (8- 10 meter).

Op de oever waren ook verschillende locaties te zien waar de zoutwaterkrokodillen hun eieren leggen in daar ontstane zandstrandjes. Het schijnt zo te zijn dat de temperatuur van het zand bepaald of uit de eieren manlijke of vrouwelijke jonge krokodillen komen: de wondere wereld van de natuur!!

Terug op de camping een duik in het zwembad genomen en ons 'camping- life' (zie vorige blog) weer opgepakt. Waterrat Linda is steeds moeilijker weg te slaan uit het zwembad en roept tegen half zeven met haar onschuldige blik: 'is het al zo laat!?', oftewel 'schil jij even de aardappels!?'

1. Renee:
    30 september 2013
    dit is de eerste keer dat we de gelegenheid hebben iets te lezen.
    wij zitten op een heuvel in S.A. en hebben het goed naar ons zin.
    leuk ter lezen dat alles goed gaat en jullie het ook naar het zin hebben

willem & renee,
  2. Irna:
    30 september 2013
    Waar de Mac al niet goed voor is!! Bij ons precies hetzelfde. Eten van iets minder kwaliteit maar wel wifi...
    Dat van die aardappels, beeldspraak denk ik? Aardappels in de vakantie?
    Ik ga onze predikant ook voorstellen om af en toe te gaan staan, lijkt me wel wat, ook al is het hier geen 40 graden!
  3. Ankie:
    30 september 2013
    Jammer dat ik deze tip niet aan jullie heb meegegeven: bij het Visitor Centre In Katherine kun je een uur gratis wifi gebruiken! Kun je lekker op de veranda zitten (alhoewel het buiten wel erg warm, zoals we kunnen lezen).
    En gewoon aardappels blijven eten, hoor! We zijn tenslotte Nederlanders....
    Groetjes uit Appelscha
  4. Gradie:
    30 september 2013
    Met zulke temperaturen lijkt het mij ook het beste om af en toe eens flink lang in het zwembad te liggen en tja als manlief dan toch al op de kant loopt ach een paar aardappels schillen...
    Maar wat heerlijk om die blogs van jullie te lezen. Het leest net zo prettig als een leuk boek. Tja en dat vroeg opstaan moet je ook doen als je een vakantie aan het beleven bent als deze...
  5. Rudi Veltmaat:
    1 oktober 2013
    Dag Arie en LInda,

Mooi hoor allemaal. En wij hier maar ploeteren en hard werken. Maar fijn te lezen jullie verhalen en waar jullie allemaal komen. Ik moest meteen weer denken aan de serie van vroeger. The Flying Docters. Geniet er van en een goede reis verder. Gr. Rudi
  6. Jessica:
    1 oktober 2013
    Dat van die aardappels schillen nee toch? In het zwembad liggen klinkt heerlijk en wat hebben jullie al veel gezien en ondertussen heerlijk genieten van het kampeerleven! Veel plezier nog verder!