Kakadu national park

29 september 2013 - Katherine, Australië

Kakadu national park
We zijn in het grootste nationale park in Australië aangekomen. We rijden door naar het plaatsje Jabiru, het toeristisch centrum van het park.

Het is hier verschrikkelijk warm, in Hong Kong hadden we last van klotsende oksels. Nou, hier klotst alles....
We zetten de camper neer op een mooie camping met zwembad. Ons plan is om van hieruit in de nog relatief koele ochtenden dit deel  van het park te bekijken en dan 's middags aan het zwembad te liggen. We blijven hier een paar nachten staan.
We zijn hier in Aboriginal Land. We  bezoeken Ubirr waar aboriginal rotschilderingen te zien zijn. Eeuwenoude kunst en fascinerend om te zien. We beklimmen een rotspartij waar we een schitterend uitzicht hebben op Arnhem land. Dit is het stuk aboriginal Land waar je zonder vergunning niet in mag.
Het rotsplateau waar we de schilderingen zien bestaat uit allemaal schijven en stukken rots. Volgens Arie is het maar goed dat Asterix en Obelix hier niet zijn geweest want die waren er vast mee aan het kegelen gegaan.

Het verhaal en de geschiedenis van de Aboriginals is fascinerend maar ook diep triest. We zien ze veel in de centra van de steden doelloos rondhangen. Alcohol is hier een groot probleem.

Terug op de camping aangekomen blijkt onze airco en waterpomp het niet meer te doen. En slapen bij bijna 30 graden is toch niet zo fijn. Na een belletje naar de camperverhuurder wordt het probleem snel opgelost. We slapen vannacht in een cabin met airco en morgen wordt de camper gewisseld. No worries!

Met de geheel nieuwe schone camper vervolgen we onze reis naar Cooinda. Onderweg bekijken we nog een plek met rotschilderingen van de Aboriginals in Nourlangie.  Wetenschappers zeggen dat de oudste rotstekeningen 50.000 jaar oud zijn. (Dus de tijd waarin de Flinstones zo'n beetje leefden)
Hier doen we snel een rondje want het is hier bloedheet en het stikt er van de vliegen. Het wordt tijd dat we ons imkerhoedje uit de rugzak gaan halen want verder naar het zuiden komen nog veel meer vliegen (so they say!!!).
Bij Cooinda maken we een prachtige boottocht over de billabongs/ wetlands van the Yellow water en de East alligator rivier. Terwijl de krokodillen om onze boot zwemmen zien we honderden prachtige vogels: groot, klein en met prachtige kleuren. De meest bijzondere die we zien is de black neck storch. Jabiru in aboriginal taal.
We varen tussen  velden met mooie grote roze en witte waterlelies. Na deze prachtige boottocht verlaten we het Kakadu national park en gaan op weg naar Katherine.

1. Irna:
    29 september 2013
    Ik ga bijna zin krijgen in een reis naar Australië, wat een mooie verhalen!! Oh ja nog even een weetje over krokodillen, ze kunnen hun tong niet bewegen. Totaal overbodige info, maar ik las het in de krant en moest aan jullie denken!
  2. Christa:
    29 september 2013
    Jullie zijn al lekker bezig zeg. Blijf genieten!!!,
  3. Eline:
    29 september 2013
    wauw, wat een reis. Om jaloers op te worden. Geniet ze!