Een mooi stukje Zweden.

29 juni 2024 - Årjäng, Zweden

De komende dagen zullen we bij Jeltje en Jochem op hun vakantiepark gaan logeren. Eerst nog een eindje rijden.

27,28 en 29 juni

Hoewel we vandaag geen grote afstand hoeven af te leggen voelt het toch een beetje als een reisdag. Bewust kiezen we voor de langste route naar Årjäng om toch maar zo veel mogelijk van het land(schap) te zien. Nou, dat lukte aardig! Over een heel bochtige weg met veel stijgingen en afdalingen werden we weer getrakteerd op mooie vergezichten en mooi in het landschap passende boerderijen. Zelfs even een Teletubbies ervaring!

We moesten nog wel even van onze laatste Noorse kronen af. Voelde even als het programma ‘Steenrijk, Straatarm’: eerst even nog een koffie en dan continue rekenen in de supermarkt of we niet over ons budget heengaan. Op 50 kronen na (ca. €4,40) lukte dit en uiteindelijk ook die nog besteed.

Vlak voor de Zweedse grens kwamen we weer op de hoofdweg waarna we Noorwegen vlot achter ons lieten. Op een heel groot parkeerterrein geparkeerd om de supermarkt weer in te duiken. Boodschappen zijn hier echt goedkoper dan in Noorwegen. Alleen hetgeen we het hardst nodig hadden (namelijk wijn) was daar niet te koop. Dat is in Zweden alleen in slijterijen te koop. In dit geval was de slijterij in Årjäng de dichtstbijzijnde. Laten we daar nu net ook heen moeten🤗! De slijterij moesten we even zoeken, maar grappig dat daar mensen inkopen doen met winkelwagens! Hier wordt namelijk gelijk groot ingeslagen. Met name door Noren omdat alcohol in hun land enorm duur is.

Na eerst door de routeplanners naar een verkeerde afslag te zijn gestuurd uiteindelijk toch nog rond 14:00 uur bij Jeltje en Jochem aangekomen. Wat zitten die op een geweldige plek zeg! Mooi vrij uitzicht vanaf de heuvel over o.a. een golfbaan met langs de rand van het talud 6 mooie vakantiehuisjes.

Na geïnstalleerd te zijn, wat hooguit 5 minuten kost, hebben we ons bij hen op het terras gesetteld en bijgekletst onder het genot van een koel glas witte wijn. Heerlijk toch, zo’n ontvangst?

Uiteindelijk besloten om 5 minuten verderop even te gaan zwemmen. Zo gezegd, zo gedaan. Voor de één lekker koel, voor de ander eerst toch behoorlijk koud, maar ook die waren snel door. Na een afsluitend ijsje weer terug naar het park en de bbq aangestoken waarop heerlijk gemarineerde kippendijen werden klaargemaakt. Dit met een goed gevulde salade, stokbrood en nog een goed glas witte wijn heerlijk naar binnen laten glijden. Nog niet zo moe maar wel voldaan voor vandaag er een punt aan gedraaid en plannetjes gemaakt voor de volgende dag.

De volgende morgen een klein stukje teruggereden en op de zwemlocatie van gisteren geluncht waarna we afsloegen om richting een autokerkhof te komen. Dit klinkt vrij banaal, maar ons was verteld dat dit best heel bijzonder was. De route er naartoe was een gravel-road , maar dan van plaatselijk gesteente met de ons welbekende wasborden en kuilen in de weg. Bij het gehuchtje Fågelvik gestopt om bij een bijzonder gelegen kerkje te bekijken. Echt een toplocatie aan de rand van een meer wat vervolgens weer mooie plaatjes opleverde. Ook de voor Zweden typisch rode houten huizen geven daar weer een bijzondere sfeer aan.

Na deze korte onderbreking nog enkele kilometers door gehobbeld voordat we bij Ivan’s car graveyard aankwamen bij het gehuchtje Båstnäs. Echt heel bizar wat we daar aantreffen. In een flink woud staan echt overal oude tot zeer oude autowrakken van Saabs, kevers, Fords en veel onbestemde automerken en vrachtwagentjes. Groot deel al flink overgroeid met mos en enkele auto’s die er al zo lang stonden dat ze inmiddels vast zitten aan een flinke berk die er bezit van heeft genomen.

Terug een iets andere route genomen met iets minder gravelwegen om uit te komen bij Töcksfors waar in een gigantisch complex een compleet winkelcentrum ligt. Één van die winkels was een snoep- en frisdrankwinkel ter grote van een flinke supermarkt met onnoemelijk veel snoep die je zelf in zakken kan scheppen en die je per gewicht afrekent. Nooit zoveel zoetigheid bij elkaar gezien. Uiteraard hier op bescheiden schaal aan mee gedaan en weer teruggereden naar de familie. In de avond met z’n vieren de dag bij een kampvuurtje en een drankje afgesloten.

De laatste dag bij Jeltje en Jochem met de camper het natuurpark Glaskogen ingereden om vanuit het centraal gelegen Café Carl een prachtige wandeling te maken. Wat een uitgestrektheid en een prachtige natuur. Halverwege even lekker zitten genieten en kletsen en aan het eind onszelf beloond met een lekkere bak koffie met o.a. Chocoladegebakjes/ brownies. Heerlijk in het zonnetje op het terras.

Na in de middag nog even het gras te hebben gemaaid hebben we ‘s avonds eenvoudig maar heerlijk gegeten bij de dichtbij gelegen golfbaan en bij terugkomst in de laatste zonnestralen nog even een wijntje genomen. Dit was een waardige afsluiting van 2 heerlijke dagen die we bij Jeltje en Jochem hebben gehad met heel veel bijkletsen en gezelligheid, maar zoals altijd komt ook daaraan eens een eind…….. helaas!

1. Karin:
    30 juni 2024