De laatste Noorse etappes

26 juni 2024 - Aurskog, Noorwegen

25/26 juni

Toch maar definitief afscheid genomen van Fagernes en verder door hoge dalen en lage bergen richting Hamar gereden. Halverwege een koffiestop gemaakt in Dokka bij de Bakkeri en gelijk maar een vers bruin brood gekocht.

Op zoek naar een ATM voor wat cash geld bij een winkel in mijn beste Noors gevraagd of er een ‘minibank’ in de buurt was. Ging blijkbaar zo goed dat de juffrouw in vloeiend Noors begon uit te leggen waar die was……
Naast waar we de camper hadden geparkeerd was ook een soort spoorweg-museumpje waar je blijkbaar zelf een tochtje kon maken op een duofiets op over de rails. Dit maar niet gedaan wetende wie de Sjaak is om te trappen!

Verder oostwaarts ook nog even een stop gemaakt bij Gjovic. Was naast horeca niet bijster veel te beleven en hebben een in een supermarkt gekocht ijsje lekker op een bank in een parkje gegeten.

Tijd voor de laatste etappe naar ons Nortrip adresje voor de nacht. Nortrip is een gelijksoortige organisatie als France Passion maar met een minder uitgebreid netwerk van overnachtingsplekken bij particulieren en bedrijfjes. Na vlak voor het einddoel een omleidingsroute te hebben gevolgd uiteindelijk mooi op tijd bij de paardenboerderij aangekomen. Dit ligt mooi tussen graanakkers aan een bosrand. Na een hartelijk welkom door de eigenaresse hebben we ons geïnstalleerd aan de rand van de paardenbak, mooi in de luwte van een rij populieren. Om toch nog wat beweging te krijgen een mooie route door het bos gelopen van ongeveer. 4 km. Dit lijkt niet veel, maar over geitepaadjes alsmaar stijgen en dalen to een tocht die de moeite waard was. Ook enorme plakkaten IJslands mos gezien. In combinatie met zonlicht een prachtverschijnsel.

Nog één volle dag in Noorwegen te gaan voordat we de grens met Zweden oversteken. Vandaag een niet al te grote etappe. Eerst maar eens naar het stadje Kongsvinger, in vroegere tijden een vestingstad. Hier eerst maar eens een cafeïne stop gemaakt. Aangezien het ook al rond lunchtijd was kon Arie een in de vitrine liggend broodje ei met Noorse garnalenkerkhof niet weerstaan. Na dit maagvullend avontuur naar de burcht op de heuveltop gereden waar net genoeg plek was om de camper te parkeren. Uiteraard stond het hoofdgebouw weer helemaal in de steigers, met doek afgeschermd. Dit blijkt ons lot te zijn. Na een beetje ronddwalen over en om het complex, wat weer een paar mooie plaatjes opleverde de camper maar weer bestegen en op naar ons laatste overnachtingsplekje in Noorwegen.

Ons laatste Noorse plekje is een Alpaca Gard ( vrij vertaald een alpaca hoeve). Ook hier een joviaal ontvangst en we konden ons installeren naast de alpaca’s. Wel iets opgeschoven zodat we niet helemaal in de straalstroom van wind en strontgeur zaten, maar ja, zo gaat dat op een boerderij. Echt hele schattige dieren en nu ze net geschoren zijn ook erg scharminkelig (weet niet of dit goed Nederlands is maar het verwoord wel wat we zagen!)

Morgenvroeg om 8:30 uur schijnt er een groep kinderen te komen die activiteiten met de alpaca’s gaan doen. Uitslapen is er dus niet bij maar meestal zijn we rond achten al wel wakker.
Morgen dus de laatste Noorse kronen slijten, de grens over, in Zweden de vaste voorraden weer aanvullen die na ruim twee weken toch een beetje op beginnen te raken en vervolgens door naar Jeltje en Jochem bij Årjäng waar ons een warm onthaal wacht👍🏻!

1. Eline:
    28 juni 2024
    Wat een prachtig land! Genoten van jullie reisverhalen! Heel benieuwd naar Zweden!
  2. Karin:
    29 juni 2024
    Lekker genieten bij Jeltje en Jochem maar dat gaat zéker goed komen. Het is een prachtige plek!
  3. Willeke:
    29 juni 2024
    Genieten in Zweden de komende dagen .

Jouw reactie