Heen en weertje over de Sognefjord

22 juni 2024 - Lærdalsøyri, Noorwegen

21/22 juni

We vertrekken op tijd want we staan op een parkeerplaats die niet zo geweldig is. Wel staan we op met een zonnetje, het weer is flink opgeknapt. We rijden vandaag richting Førde.

Eerst nog een kilometertje of 30 naar Ytre Oppedal waar we de veerboot nemen om de Sognefjord over te steken, een boottochtje van 20 minuten. Daarna gaat de rit verder langs een spiegelglad meer met mooie vergezichten op de besneeuwde toppen van de omliggende bergen. We rijden door heel veel tunnels. De langste is 8 kilometer. Iets voorbij Førde zoeken we een garage werkplaats want de auto lekt al een paar dagen koelvloeistof en hier willen we naar laten kijken. We worden goed en keurig geholpen. Er blijkt een klemmetje los te zijn van een slang. Terwijl dit gefixt wordt eten wij in het zonnetje onze lunch. Het is vandaag prachtig weer, wat een verademing na al die regen.

We komen al rond drie uur op een mooie camping aan ook weer prachtig gelegen tussen de bergen met uitzicht op een gletsjer. De middag brengen we luierend door in het zonnetje.

Ook de ochtend bleek ons goedgezind. Rustig ontbeten in een lekker zonnetje, maar zoals vaak komt aan al het goede eens een eind. Tegen de tijd dat we vertrokken was er geen zonnetje meer te bekennen.

Voordat we weer echt kilometers gingen maken hebben we ons eerst ondergedompeld in de gletsjer-wereld in het gletsjermuseum dat naast de camping ligt. Hier wordt op een mooie manier uitgelegd hoe gletsjers ontstaan. Hierbij ook prachtige beelden van dit gletsjer en sneeuwlandschap op- en vanuit grote hoogte. Wat een imposant schouwspel. Hier had alles betrekking op het naastgelegen Nasjonalpark Jostedalsbreen met o.a. de gletsjer Bøyabreen.

De volgende stop hebben we gepland in de plaats Sogndal. Hier kwamen vrij vlot aan. We konden merken dat gisteren de schoolvakanties zijn begonnen. Wat een drukte zeg! Hier was het lastig om voord de camper een parkeerplaats te vinden maar iets buiten het centrum is dit alsnog gelukt. Even over de kermis gelopen en vervolgens een stukje langs de waterkant van het Sognefjord. De langste en het diepste fjord van Noorwegen. Hadden al even zin aan koffie en gingen geduldig in de rij staan in een café- restaurantje. Na het besteld te hebben even gepind en vervolgens….. bleek er geen koffie meer te zijn😡!

Dit alsnog maar zelf gemaakt bij de lunch in de camper. Het was nog niet zo heel laat en het weer trok ook niet aan om lekker buiten te zitten. Daarom besloten toch nog verder te rijden en de veerpont naar de overkant van het fjord te nemen naar Leardal. Deze ligt aan het uiteinde van een andere vertakking van dezelfde fjord. Hier weer een camping genomen met een wasmachine die het wel doet. Bij de vorige bleek dit namelijk niet het geval en na 2 weken zijn we er eigenlijk wel aan toe. Goed plekje ingenomen, nog heerlijk buiten een bak thee en een glas wijn soldaat gemaakt, de was gedraaid en in het camping- restaurantje heerlijke zalm gegeten, met een ijsje uit de vrieskist als toetje. Ons zul je niet horen klagen!!

Jouw reactie