Great, Greater, Greatest Ocean Road.

14 oktober 2013 - Stratford, Australië

Great, Greater, Greatest Ocean Road.
Na een rit van ruim 300 K's (is Australisch voor km's) vanuit de Grampians zijn we begonnen aan de tocht langs en over de Great Ocean Road. Een van de mooiste kustlijnen ter wereld met spectaculaire rotsformaties. We begonnen eerst met het stoppen bij elk lookout point maar op een gegeven moment moesten we hier toch wel selectiever in worden, anders zouden we hier dagen aan kwijt zijn.

Net zoals er 3 vervoegingen zijn van het woord 'great' hebben we deze beroemde kust in drie gedaanten kunnen zien:
De eerste middag was het ruig weer met aan het eind van de middag de zon die doorbrak), maar dit leverde wel spectaculaire plaatjes op. De eerste baai die we tegenkwamen was de Bay of Islands. Daarnaast nog op een paar andere plekken uitgestapt. De laatste die we die dag bezochten was de bekende London Bridge waar we ons vergaapten aan de op de rotsen beukende golven met mooie 'rollers' onder de bridge door. Verder was de oceaan, die overigens ijs en ijskoud was (en toch geen pinguïn te bekennen!!), langs de kust een kolkende en schuimende massa (greatest).
Hierna besloten de volgende (rustiger) verder te gaan en nu te overnachten in Cambell Bay.

De beroemdste lokatie, The Twelve Apostles, konden we bekijken onder een strak blauwe lucht met minder wind en met een daardoor relatief kalme oceaan (greater). Ook al zijn ze er niet meer alle twaalf, het is zeker de moeite van het bekijken waard.
Het laatste deel van the Road was totaal verschillend van de voorgaande deel. Vanaf Apollo Bay werd de kuststrook steeds minder woest: meer strand en minder rotsen(great). Daarmee wel minder spectaculair, maar niet minder mooi.
Vandaag is het weer slecht. Gisteren was het hier 25 graden, vandaag 14 graden en regen. dit wisselvallige weer schijnt hier in Victoria normaal te zijn. En wij dachten dat Nederlanders kunnen klagen over het weer, nou die Australiërs kunnen er ook wat van!

De rit eindigde bij Geelong, waar we de ferry naar de andere kant van de baai onder Melbourne pakten om vanaf hier verder naar het Wilson Promontery(NP)  te trekken. Vanwege het koude en regenachtige weer besluiten we Philip Island met de pinguïn parade over te slaan. Maar niet getreurd, in het vliegtuig hebben we de film Happy Feet bekeken. Dus pinguïns genoeg gezien.....
Wordt vervolgd.

1. Willeke:
    14 oktober 2013
    Wat een prachtige foto's weer . Dat wordt selecteren wannneer jullie weer thuis zijn. Wat het weer betreft kunnen jullie alvast weer wat wennen aan het nederlandse weer . Geniet er nog maar lekker van .
  2. Eline:
    14 oktober 2013
    Wat een geweldige foto's en wat een mooi land! Hij staat op mijn verlanglijstje om naar toe te gaan.
  3. Renee:
    14 oktober 2013
    Inmiddels hebben we eindelijk tijd om jullie verhalen allemaal te lezen. Na een rondje Cuba (ondergetekende), Panama City en New Orleans (al met al bijna 5 weken onderderweg met tussen stops) zijn we weer terug in Canada. Wat een heerlijke reis moet dit zijn voor jullie; zeer uiteenlopende ervaringen en prachtig om later op terug te kijken! Hopelijk zien jullie onze dochter nog in Sydney! Willem komt eind oktober voor 2 weken naar Europa, dus dan is er hopelijk ergens tijd om jullie foto's te laten zien. Enjoy and have a safe trip!
  4. Irna hoiting:
    Woh!! Wat mooi!