Zwitserland

15 september 2020 - Sumiswald, Zwitserland

13 september

Het is vandaag: ‘handjeklap begonia dag’. Een reisdag.

We vertrekken op tijd bij de Schluchsee, het is koud en we staan zij aan zij met andere campers. Dus prima om te overnachten maar niet om gezellig buiten te zitten ontbijten. Vandaag willen we de grens met Zwitserland over. Nog even uitgestapt bij de stuwdam van de Schluchsee. Een onderdeel van een heel ingenieus waterkrachtcentrale systeem. We overnachten in Zwitserland bij een varkensboer in Sumiswald in het Emmental. Leuke ontvangst en aardige boer en boerin. Hier brengen we de middag door, lekker lui zittend in het zonnetje. ‘s Avonds ‘uitgebreid’ gekookt: een AVG-tje met jus! Dit ging prima op de 3-pitter.

Het is erg leuk om te overnachten bij een boer maar dit heeft 1 nadeel: vliegen en muggen. De nacht wordt een drama met de muggen. Arie is tot half vier bezig met het dood slaan van muggen. De camper lijkt wel een strijdtoneel met dode muggen en bloedvlekken. De volgende ochtend doen we lekker lang over het ontbijt in het zonnetje en maken de camper weer schoon van bloedvlekken.

14 september

Vanwege de muggenjacht tot diep in de nacht uitgeslapen tot wel 8 uur! Een aantal leuke foto’s gemaakt van de bauernhof (veel huizen en boerderijen hebben een typerende architectuur met een grote houten overkapping aan de voorzijde) en na het opbreken eerst maar eens boodschappen gaan doen in de supermarkt waar ik een heerlijk stuk Zwitserse chocolade scoor. Mondkapjes doen ze hier in de winkels niet aan, in Duitsland waren de Corona regels veel strenger en moest je bijna overal een mondkapje voor.

Vanuit het dorp eerst maar eens koers gezet naar een kaasmakerij voor de, jawel!: Emmentaler kaas. Hier zien we hoe in vroegere tijden de wereldberoemde Emmentaler kaas wordt gemaakt en hoe het er nu aan toe gaat in een hypermoderne kaasmakerij. We rijden een toeristische route door het Gantrisch natuurpark. Prachtige weiden met koeien (jawel met bel!) en schapen. In de verte zien we de besneeuwde bergtoppen van de Alpen al liggen.

Rond 16.00 uur arriveren we op een camping bij de Schwarzsee waar we overnachten vlak bij een berg weide vol met koeien met een bel om de nek. Op moment van schrijven om ruim na 20;30 uur is het inmiddels donker, maar het geluid van de koeienbellen is nog steeds niet verstomd. We hopen dat die beesten toch eens een keer gaan slapen!!

1. Ankie:
    16 september 2020
    Leuk verhaal weer.
    Tja, je moet van alles mee op reis: Vliegenmeppers, mondkapjes, oordopjes!
    Tot de volgende keer maar weer.
  2. Rolf en Jenny:
    18 september 2020
    Herkenbaar die muggenjacht in de camper🤣🤣..... genieten van jullie reisverslagen