De Drome Provence

20 september 2020 - Nyons, Frankrijk

18 september!!

Na afscheid te hebben genomen van de eigenaar André eerst koers gezet naar Gap, dat we binnen een kwartier bereikten. Gap heeft een gezellig centrum met veel pleintjes en terrasjes. We konden het daarom niet laten op een van de terrasjes neer te strijken om te genieten van de mensen en een heerlijk frans kopje kopje koffie met een onvervalste Hollandse Lotus speculoosje! Na ruim een uur hier rondgeslenterd en gekeken te hebben vervolgden we onze reis op weg naar Nyons in de Drome Provençe over een prachtige weg door het dal. Op een mooi beschaduwd plekje (het was inmiddels al weer ruim 25 graden) hebben we geluncht voordat we het laatste stukje van de route aflegden. Vlak voor onze eindbestemming nemen we de afslag naar Saint Jalles, waar de Domaine Rieu Frais elke keer dat we er komen heerlijke wijnen heeft liggen. Ook dit jaar was dit weer het geval en na het proeven van een aantal de keuze laten vallen op drie heerlijke wijnen waarvan we een aantal doosjes meenamen.

Rond 15.00 uur kwamen we uiteindelijk aan bij La Charrette Bleue: ons favoriete restaurantje in deze streek waar we altijd een keer gaan eten. Na ons geïnstalleerd te hebben op een veldje achter dit restaurant eerst maar een heerlijk gerelaxt en ons eind van de dag klaar gemaakt en opgetut voor ons etentje. Dit eten was weer als vanouds oftewel: magnifique!!  Als voorgerecht allebei iets anders gekozen: een krab- cocktail en escargots op 3 manieren bereid onder een dakje van bladerdeeg. als hoofdgerecht hadden we een steak d’agneau, oftewel een heerlijk malse lamskarbonade. Hierna hadden we gekozen voor een kaasplankje en als afsluiter nog een heerlijk nagerecht: geglaceerde peer met vanille-ijs en framboosjes. Tot overmaat van geluk hadden we bij elk gerecht een bijpassend wijntje (de camper stond 100 meter verderop!), maar hoewel over smaak niet valt te twisten (zegt men!) Vonden we niet elke wijnkeuze helemaal de juiste. Al met al toch weer een heerlijke avond gehad om daarmee (ook) Linda’s verjaardag te vieren in den ‘vreemde’.

19 en 20 september:

Nyons e.o. In de ochtend eerst even georiënteerd waar we de komende nachten neer zouden strijken in de buurt van Nyons. We waren op zoek naar een plek op fietsafstand van het stadje. Bijkomend probleem: vanuit Nyons stijgen alle wegen in meer of mindere mate. Uiteindelijk onze keuze laten vallen op een camping met standplaatsen direct aan de rivier de L’ Eygues. Heerlijke camping op een mooie plek met uitzicht over de bergen van de Barronies.

Vandaag gaan we naar Dieulefit, bekend als pottenbakkersdorpje. De route is prachtig met eindeloos veel wijngaarden en lavendel velden. Het dorpje valt wat tegen, het is er rustig en veel is gesloten. Het seizoen is hier duidelijk voorbij. Terug stoppen we bij een Domaine om wat wijn in te slaan. Domaine des Caminottes, een prachtige wijnboerderij met een hoog schattigheid gehalte. We maken hier prachtige foto’s en nemen weer een paar doosjes mee. De camper lijkt gemaakt om doosjes wijn mee te nemen want de doosjes passen naadloos in de ruimte onder de wagen. Wat een fantastische camper!

Iets typisch Frans: je koopt een fles olijfolie, de enige echte AOP bij de Moulin ‘d huile Nyonais, wordt dit  in een schrift met de  hand genoteerd en dan wordt er  vervolgens met pen en lineaal een streep onder getrokken om ruimte te hebben voor de volgende regel. Waarmee de verkoop wordt afgerond, om vervolgens af te rekenen met Apple Pay . Aldus de Franse boekhouding.

‘s Nachts krijgen we een enorme hoosbui met veel wind en regen over ons heen. Maar we liggen lekker warm en veilig in onze camper. Een motorclub die hier in tentjes overnacht spoelen weg en brengen de nacht door in het toiletgebouw. Ook ‘s ochtends regent het nog lang door, we gaan even Nyons in, drinken koffie en halen boodschappen voor de komende dagen. Na twaalven knapt het weer op en brengen we de middag door met langs de rivier slenteren, een potje jeu de Boules die Arie nipt wint (met de nadruk op nipt!) en zitten aan de rivier bij de camper.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ankie:
    21 september 2020
    Linda, van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag!
    Jullie hebben prachtige foto's geplaatst! Wat een pittoreske stadjes en dorpjes. En met het genieten zit het ook wel goed, lezen we wel. Ga zo door.