Kaas, kaas en nog eens kaas.

19 september 2020 - Gap, Frankrijk

15 en 16 september

We vertrekken op tijd nadat we weer fris water hebben getankt en grijs water hebben achtergelaten. Vanaf de camping zetten we koers naar de streek Gruyere  bekend van de gelijknamige kaas, met letterlijk en figuurlijk hoogtepunt het stadje Gruyere. Het landschap waar we door heen rijden is prachtig met bergen, weiden en veel koeien. We hebben geen tolvignet voor de snelwegen en rijden de toeristische route waardoor we op de mooiste plekjes terecht komen. De boerderijen zijn prachtig uitgedost met zeeën van bloemen. Veelal veel geraniums. De weg klimt en daalt, we stoppen bij Gruyere. Dit blijkt een prachtig oud stadje waar we door heen slenteren en een sandwich met kaas eten. Jawel: Gruyere kaas.

Verder gaan we richting Montreux waar we de grens oversteken met Frankrijk. Onderweg prachtige vergezichten over het meer van Genève. Vlak voor de grens maken we onze laatste franken nog op en kopen we heerlijke Zwitserse chocolade.

In een klein plaatsje tussen Evian Les Bains (hier staat inderdaad de Evian fabriek) en Thonon Les Bains overnachten we op hele leuke kleine en rustige camping, 300 meter vanaf het meer van Genève. De campingbaas Andre is een enthousiaste en gastvrije man. Hij haalt ons over om twee nachten te blijven omdat het volgens het hier ‘magnifiek’ is. Dezelfde middag nemen we nog een duik in het meer. Prachtig met aan de overkant de stad Lausanne en aan de andere kant de hoge bergen van de Alpen. ‘s Avonds zitten we lekker bij de camper met een glaasje rosé. De temperatuur is heerlijk.

De volgende dag nemen we de fiets om de plaats Thonon te bezoeken. Leuk plaatsje met veel winkels, en terrasjes. Hier een lekker bakje koffie gedronken. Hier fietsen is best een uitdaging met het Franse verkeer dat geen fietsen is gewend! Maar toch is het leuk om te doen. ‘s Middags doen we eerst een wasje en als deze keurig aan de droogmolen hangt gaan we richting het strand en liggen we aan het meer en hebben lekker gezwommen.  Morgen gaan we verder Frankrijk in naar Gap.

17 september.

Een lange tocht naar Gap. Dus weer een handjeklap begonia dag. Omdat dit een afstand is van ca. 400 km besloten we deze dag maar wel gebruik te maken van de Péage. Daarnaast voert de reis ook langs Grenoble. Dit is een omgeving die momenteel oranje gekleurd is als COVID- risicogebied. Hier gaan we daarom snel doorheen zonder stop. Onze eindbestemming van vandaag ligt 10 km onder Gap: bij een wijn en fruit boer in de boomgaard. Vlak voor de eindbestemming was de weg opgebroken en moesten we samen met Google-maps een andere route volgen. Dit ging over bochtige en smalle weggetjes en kostte zo bijna een half uur vertraging, maar ja, hier maakten we ons maar niet te druk over want we hebben tenslotte vakantie!

Aangekomen op het terrein van de wijn/ fruitboer (ik snap eigenlijk het onderscheid hierin niet: een druif is toch ook fruit ;-))! ) konden we ons naast een loods  half tussen de perzikbomen installeren en kregen direct een korte rondleiding die bijna rechtstreeks naar een kleine ruimte voerde waar de sappen, compotes en wijnen uitgestald stonden/ lagen.Hiervan gelijk maar een rode (Cabernet), en een witte (Pinot Blanc) wijn gescoord plus een fles sap van appel met kweepeer. Volgens Linda smaakt dit naar perziken maar prima in te nemen.

We zitten hier midden in la campagne (platteland van Frankrijk maar dan niet plat..) waar je een oorverdovende rust kan verwachten. Dit was ook zo totdat de plaatselijke rockband in de loods met hun (denk ik) wekelijkse repetitie begon. Tot zo ver de rust en stilte!!! Rond 20.30 wonnen de krekels het uiteindelijk van de band, die toen de stekker er uittrok. Uiteindelijk toch de rust die we hier verwachtten aan te treffen. We zijn de enige gasten.

Ook gelijk even een gepleegd naar Nyons waar we een afspraak hebben gemaakt met Christon en Nannette (eigenaren van ons min of meer vaste vakantieadres in de Drome-Provence) om zondagavond eens gezellig bij te kletsen. Ook een afspraak gemaakt bij ons stam- restaurant ‘La Charrette Bleue’ om daar vrijdag, 18 september (!!!) te eten en daar ook met de camper te overnachten. Kijken er nu al naar uit!! Maar...... morgen eerst maar eens naar Gap.

1. Willeke:
    19 september 2020
    Zie het allemaal nu pas .
    Mooie foto s en mooie verhalen .
    Fijn dat jullie op deze manier op vakantie kunnen .
  2. Peter en Karin:
    20 september 2020
    Ook wij zijn er nu pas achter gekomen.
    Geniet er lekker van!
  3. Karen:
    20 september 2020
    Heerlijk om mee te genieten van begonia en geranium en andere lekkere producten verhalen,