Westkust Australië, het begin.

25 september 2023 - Coral Bay, Australië

Broome is een typisch Australisch stadje maar dan wel een hele leuke. We brachten hier een dagje door. Hier lekkere koffie gedronken. We drinken al heel wat dagen oplos koffie! Wij, die thuis altijd moeilijk doen over goede koffie nemen nu noodgedwongen genoegen met een lagere koffie standaard. Onze nieuwe lijfspreuk is nu: beter oploskoffie dan geen koffie.

De geschiedenis van de parelvisserij is hier goed zichtbaar. Vanaf 1860 wordt hier al naar parels gevist. Eerst door Aboriginals en later door Japanners. Ze zeggen zelf dat hier de beste kwaliteit witte parels worden gevonden. Overigens worden de parels nu in farms gekweekt en wordt er niet meer naar gedoken.

Broome samengevat: een Chinese wijk, museum of history, begraafplaats voor de Japanse parelvissers, en een prachtige beach met een prachtige azuurblauwe zee. Hier ‘s avonds  weer van een prachtige zonsondergang genoten. De camera wist van geen ophouden. Romantisch joh! Veel winkels met parels maar ondanks dat ik hoopte op een parel armband voor mijn verjaardag hebben we dat toch, gezien de prijzen, maar niet gedaan.

De wegen zijn hier prima. We passeren ook veel plekken waar de wegen worden verbeterd, hier wordt flink in geïnvesteerd. Onderweg nog wel een total loss gereden auto gezien naast een dode koe. Hoe de bestuurder hier vanaf is gekomen durf ik niet te bedenken. Valt een paar lekke bandjes toch wel mee!?

Gisteren reden we de ruim 600 km van Broome naar Port Hedland. Onderweg helemaal niets. Het meest opwindende van deze dag is een die we afslag 553 km verderop moesten nemen om in Port Hedland te komen. Port Hedland is een industrie stadje met zoutwinning en mijnen met ijzererts. Hier overnachten we en ontmoeten Edward en Ankie. In Australië geboren maar uit Nederlandse ouders. Haar ouders zijn in de jaren 50 geëmigreerd vanuit ….. Katwijk! Wonen in Perth en waren hier ook op vakantie met caravan. Leuke avond met hun gehad. In het Nederlands reisverhalen gedeeld.

Het is vandaag zondag, we starten rustig op, doen de boodschappen en gaan weer verder rijden richting Coral Bay. Om dit in één dag te doen is een beetje teveel van het goede na de lange reisdag van gisteren. Daarom halverwege campground Peedamulla gevonden die deze keer echt in de middle of nowhere ligt, aan het einde van een gravelweg, 7 km vanaf de hoofdweg. Op moment van schrijven, rond 17:00 zijn we nog steeds de enige kampeerders hier! Klinkt heel basic, maar er is zowel een camp-kitchen als toilet aanwezig. Wat wil je nog meer. Buiten het kampeerterrein lopen de koeien en kalveren ‘in het wild’ en we hebben onder het genot van een bakje oploskoffie een fantastisch uitzicht over de oneindige vlakten van West Australia.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Johannes/Brigit Dopmeijer:
    25 september 2023
    Mooi verhaal, prachtige foto’s zeg.
  2. Roslyn and Arthur:
    26 september 2023
    Actually Broome is not a typical Australian town, however it may be typical for Western Australia.
    Nice to see the history there, the beach and the expensive pearls.
  3. Linda & Arie op avontuur:
    Sorry 🤩!!!
  4. Ankie:
    26 september 2023
    Allen in het gezelschap van stray cattle in het grote Australië. Man, dat is één van de mooiere momenten, zou ik zeggen. Natuurlijk is een gezellig praatje met andere kampeerders ook leuk, maar deze ervaring... smullen. Prachtige kampeerplek!