Perth

6 oktober 2023 - Brisbane, Australië

Inmiddels zijn we in Perth in een hotelletje voor drie nachten. Het is heerlijk om weer in een echt bed te kunnen slapen en een eigen wc en douche te hebben. Perth is de grootste stad aan deze kant van het land en ook echt de moeite waard om een bezoekje te brengen. Wel heel raar: op de Gibb road, 3 dagen rijden van de bewoonde wereld hadden we prima internet en in Perth is het hopeloos.

We zien een groot contrast tussen en samensmelting van oud en nieuw: Victoriaanse gebouwen en wolkenkrabbers van staal en glas. Perth heeft een levendige gezellige winkelstraat en een heuse ondergrondse trein. We bezoeken Fremantle, het idyllische broertje en voorloper van Perth. Hier veel geschiedenis die terug is te zien in de vele victoriaanse gebouwen en de gevangenis die is gebouwd voor en door de veroordeelden die uit Engeland hier naar toe werden gebracht. We krijgen een rondleiding in de gevangenis die lang duurt maar wel heel leuk gedaan wordt door een leuke vrouw Debby die zomaar voor cipier zou kunnen doorgaan.

We bezichtigen de grote keuken, de wasruimte en de vele cellen. Niet best als je hier werd opgesloten. Ongelofelijk dat deze gevangenis nog tot in de jaren negentig gebruikt is. Ook bezoeken we het shipwreck museum waar toch werkelijk een origineel stuk van de Batavia ligt die verongelukte op weg naar Indonesië. Bijzonder om zo’n eind van huis een stuk van een Nederlands schip te zien. Fremantle is een leuk en gezellig stadje die nog echt de sfeer van vroeger uitademt.

Het weer is wat opgeknapt en het is zo ongeveer 24 graden. Op onze laatste dag in Perth boeken we een dagtochtje naar Rottnest. Een eiland voor de kust dat bekend staat om de Quokka’s . Hele leuke kleine buideldieren die alleen hier leven. Rottnest is ontdekt door een Nederlander die dacht dat Quokka’s ratten waren. Vandaar de naam Rottnest. De boot is een snelle boot en doet er drie kwartier over. We varen door een gebied waar veel walvissen zijn en ja hoor, weer een aantal walvissen gespot. Gaaf!

We hebben een fiets gehuurd om het eiland te bekijken, ook weer is een andere manier van voortbewegen. Het is een leuk fietstochtje van ongeveer 20 km. We komen langs prachtige baaien en stranden, langs zoutmeren, duinen en mooie uitzichtpunten. Aan het eind van de middag doe ik nog een poging om in de oceaan te gaan zwemmen maar het is zo koud dat tot aan het middel ver genoeg is, wel nog even op het strand gelegen om te bakken in de zon. We sluiten af met een koud drankje op het terras en fotograferen nog wat Quokka’s. Helaas deze Kangeroe-achtinge beestjes alleen maar op terrassen en in de omgeving van mensenmassa’s gezien en niet in hun natuurlijke omgeving ook al lopen er naar zeggen ca. 12.000 van deze beestjes rond. Weer een prachtige dag gehad.

‘s Avonds pakken we de boel weer in want de volgende dag (donderdag) moeten we vroeg uit bed om het vliegtuig naar Brisbane te pakken om weer aan een nieuw avontuur aan de oost-kust te beginnen.

1. Hessel:
    6 oktober 2023
    Goede reis naar de oostkust. Benieuwd wat daar allemaal beleefd wordt
  2. Johannes/Brigit Dopmeijer:
    6 oktober 2023
    Mooi ook deze dagen in Perth, weer totaal anders.
    Goede voortzetting aan de oostkust 🙌
  3. Ankie:
    6 oktober 2023
    Bedankt voor het mooie verslag van deel 1 van jullie reis.
    Nu een heel ander stuk OZ: de 'drukke' oostkant. Maar daar wacht jullie o.a. een mooi weerzien met familie! Geniet ervan.