Ontbijten met shrimps wontons en Indiase curry

6 september 2023 - Singapore, Singapore

Singapore: een indrukwekkende stad met een mix van Chinese, Maleisische en Indonesische culturen met daar overheen een tropische warme deken. De stad is schoon en rustig. Heerlijk eten in de vele food halls. Op het moment dat ik dit plaats is alweer de laatste avond in Singapore. Maar laat ik bij het begin beginnen.

De reis naar Singapore verliep vlotjes. De half uur vertraging die we hadden was bij de NS tussen Zwolle en Amsterdam. Iets met werkzaamheden een kapotte trein en koperdieven…

De lange vlucht naar Singapore was met een oxazepammetje en een mooie film best te doen, we kwamen netjes op tijd aan in Singapore. De eerste dag in Singapore sla ik voor het gemak maar even over want die was niet best. We hebben verdwaasd en groggy door de stad rondgeslenterd. De jetlag en de warmte speelde ons flink parten.  Dan merk je toch dat we niet meer zo jong zijn.

De tweede dag begint goed met af en toe een zonnetje en een uitgebreid ontbijt. Ontbijten met wontons en Indiase curry is weer eens wat anders dan een bruine boterham met kaas of een bakkie kwark.

‘s Ochtends slenteren we door de Chinese wijk. Leuke straatjes en een  heuse tempel tegen de achtergrond van de immense wolkenkrabbers.  We bezoeken de Thian Hock Keng Tempel. De wierook slaat je tegemoet. Stiekem moeten we lachen hoe de wierook stokjes na het offeren bij elkaar worden gepakt en in een emmer water worden gedoopt om vervolgens in de prullenbak te belanden. Daar gaan je gebeden……   Ook hier weer een grote foodhall waar je de heerlijkste geuren tegemoet komen.

Na een heel straf bakkie koffie en het souvenir-straatje te hebben bekeken, de metro richting hotel weer gepakt. We beginnen de routing in de stations al aardig te snappen. Kan voor trouwe Parijs-gangers ook niet lastig zijn. Singapore heeft maar 6 metrolijnen! Na een lunch met noodles  met vis in soep-vorm nog ff gerelaxed op hotelkamer. Zitten we weer helemaal in de juiste tijdszone.

‘s Avonds regent het pijpenstelen, een tropische bui die de hele middag en avond duurt. Maar we laten ons door de regen niet weerhouden en gaan naar twee highlihgts van Singapore: Marina Bay Sands en Garden by the Bay. Helaas zijn de tickets voor het observation deck op de  56e verdieping  van het hotel uitverkocht. Dat is wel even balen! Wel vanaf de hal, die over de hele lengte van het complex loopt, de indrukwekkende grootte kunnen ervaren, met alle bling bling die daar bij komt kijken.

Dan maar door naar de Garden by the Bay, een 101 hectare groot prachtig park waar je je ook een hele dag zou kunnen vermaken. Hier prachtige foto’s gemaakt van de licht show in de hoge ‘bomen’. Risotto met een Balinese twist gegeten in een hippe tent in het park. Wat een contrast met eten in een foodhall.

Nu slapen want we moeten morgen vroeg uit de veren om het vliegtuig naar Darwin te pakken, op naar ons volgende avontuur.

1. Johannes/Brigit Dopmeijer:
    6 september 2023
    Mooi begin van jullie avontuur.
    Zo uit t vliegtuig meteen onderdompelen in een andere cultuur. 😀🙌
    Kijk uit naar jullie volgende berucht uit weer een heel andere wereld 👋
  2. Saskia:
    6 september 2023
    Wat leuk om jullie avontuur mee te lezen! Geniet samen!!
  3. Roslyn and Arthur:
    6 september 2023
    Lots of different places to see and experience in fascinating but humid Singapore!
  4. Ankie:
    9 september 2023
    Eerst een stukje Urban Jungle en dan naar een heel ander landschap: het mooie Noord-westen van OZ! Beetje jaloers...