Timtam en Vegamite

26 september 2013 - Kakadu, Australië

Timtam en Vegamite.
Zaterdag 21 september op tijd uit bed om de camper op te halen. Na een uitgebreide camper instructiefilm voor dommies rijden we met een bravoure van ervaren kampeerders de weg op. Dat wil zeggen: Arie rijdt en Linda zit ernaast!

Op naar Alice Springs waar we 3 oktober aan willen komen. 1440 km!!!!!
Eerst maar even naar de Woolworth voor de boodschappen. In de supermarkt kijken we onze ogen uit. We wisten al dat alles in Australië groot is maar in de supermarkt vergapen we ons toch over de grote verpakkingen. Hier koop je niet 1 liter sinaasappelsap maar een fles die minstens drie keer zo groot is. Vooral de stukken vlees zijn enorm. Als ik vraag om een halve chickenbreast kijk de dame mij meewarig aan en vraagt of ik nog meer nodig heb. Durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb toch echt aan een halve genoeg.

Het bekendste koekje van Australië is Timtam. Deze is in de supermarkt dan ook bij honderden te koop. Het zijn twee koekjes met een soort crème aan elkaar geplakt en met chocolade omhuld. Ze zijn er in allerlei smaken. En eerlijk is eerlijk: ze zijn echt lekker.
Verder heel veel potten en tubes Vegamite, hier zijn de Australiërs  dol op. Dit smeren ze op brood maar is voor onze westerse smaak niet om te pruimen:-(  Ik zal het omschrijven als een smeerbaar Maggi  bouillonblokje. Dit hadden we in de eerste week al in een hotel geproefd en tot de gezamenlijke slotsom gekomen: dit gaan wij niet eten!!

Goed bevoorraad rijden we verder naar het Nationaal Park Litchfield. Zo'n anderhalf uur rijden vanaf Darwin. Onderweg bekijken we enorme termieten heuvels. Hier Termite Chatedrals genoemd en dat is echt niet overdreven. Deze joekels zijn soms wel drie tot vier meter hoog.
Onderweg  zien we mooie natuur en prachtige watervallen.  We slaan op tijd ons kamp op in het Litchfield Safari Camp. Een camping in de natuur, inclusief de insecten en het gezelschap van kikkers op het toilet.
Dat kamp opslaan gaat ons best goed af, vinden we zelf. Om half zeven zitten we aan een zelfgemaakt bordje pasta Carbonara. Lekker hoor!

De volgende dag doen we het rustig aan, het is hier erg warm en daar moeten we nog wel aan wennen. Na een lekker ontbijtje gaan we weer op pad. We beginnen met een mooie wandeling bij de Wangi Falls. Hier zien we prachtige vlinders en heel veel witte kaketoes en (weer) de Flying Foxes.
De Wangi Fall is een prachtige waterval waar we na de wandeling een frisse duik nemen. Na deze nog een paar andere Falls bekeken en genoten van de prachtige uitzichten.
We overnachten alweer in de richting van Darwin. Morgen gaan we verder naar het National Park Kakadu.
Groetjes, Arie en Linda

1. Ankie:
    26 september 2013
    Hoi!
    Grappig: we hebben ook overnacht in het Litchfield Safari Camp en Minder grappig: we zijn daar ook letterlijk lek geprikt door de 'Mozzies'. En ook de vochtige warmte van het noorden zit nog vers in ons geheugen...
    Dat wordt waarschijnlijk wel iets beter richting het Rode Hart.
    We gaan snel het volgende verhaaltje lezen!
  2. Tjerk van dijk:
    16 oktober 2013
    zo te lezen erg lekker die timtammetjes. oppassen dus :-)